gedave

Cum să ne protejăm eficient sănătatea articulară

Cum să ne protejăm eficient sănătatea articulară

Sănătatea articulară este un element important în menținerea mobilității și a calității vieții. În viața cotidiană, uzura articulațiilor se realizează treptat, ca urmare a acțiunii factorilor de stres articulari. Prin instituirea unor obiceiuri sănătoase, calitatea structurilor de la nivel articular poate fi îmbunătățită considerabil. Citește acest articol și află o serie de metode esențiale pe care să le implementezi pentru a menține articulațiile sănătoase pe termen lung.

Greutatea ideală

Greutatea este un factor important care contribuie la deteriorarea treptată a sistemului articular. Creșterea acesteia apare, de multe ori, ca efect secundar al unui stil de viață inadecvat și al dietelor dezechilibrate.

Excesul ponderal exercită o presiune semnificativă la nivelul articulațiilor principale, în special la nivelul șoldului și al genunchilor. Dacă dorești să afli greutatea ideală, poți calcula online indicele de masă corporală (IMC), în funcție de greutatea actuală și înălțime. Obezitatea poate fi prevenită prin:

  • modificarea dietei alimentare;
  • exerciții sportive regulate.

Dieta optimă

Dieta este un element important în viața fiecărei persoane. Consumul de alimente procesate, hipercalorice contribuie la apariția obezității. Însă, o dietă echilibrată te poate ajuta în procesul de menținere a integrității articulare și a mobilității pe termen lung.

Este recomandat ca alimentele consumate zilnic să conțină următorii nutrienți:

  • vitamina C (broccoli, citrice);
  • omega-3 (semințe de in, pește gras);
  • calciu (produse lactate, legume verzi).

Suplimentele alimentare

Suplimentele alimentare pot contribui semnificativ la menținerea sănătății articulare, dacă adopți o alimentație echilibrată. Acestea au rol în:

  • menținerea și regenerarea articulară;
  • creșterea rezistenței structurilor articulare; 
  • formarea colagenului.

Înainte de a lua decizia introducerii acestora în dieta zilnică, este important să consulți un medic. Cele mai frecvente suplimente alimentare recomandate sunt:

Exerciții fizice regulate

Cele mai citite articole

Menținerea unui stil de viață activ poate contribui semnificativ la reducerea procesului de deteriorare a structurilor articulare. Dacă ești o persoană sedentară, este important să ceri sfatul unui medic înainte de începerea exercițiilor pentru a preveni suprasolicitarea articulară. De asemenea, este indicat să apelezi la un antrenor care să te ajute să-ți atingi progresiv scopul.

Activitățile sportive care au un efect benefic asupra sănătății articulare sunt:

  • mersul;
  • yoga;
  • stretching;
  • înotul.

Hidratarea corespunzătoare

Hidratarea este un element esențial care ajută în menținerea funcționalității optime a organismului. La nivel articular, aceasta contribuie în eliminarea toxinelor și lubrifierea suprafeței articulare. Necesarul de consum hidric zilnic se calculează în funcție de greutate. Astfel, necesarul de apă poate varia între 2 și 4 litri, în funcție de caracteristicile persoanei.

Protejarea corectă a articulațiilor

Chiar dacă adori sporturile extreme sau doar alergi prin parc, este important să încerci să-ți protejezi cât mai eficient articulațiile suprasolicitate. Este recomandat să porți echipament de protecție în timpul efectuării unor exerciții fizice solicitante (alergatul pe suprafețe dure).

În unele sporturi, efectuarea incorectă a mișcărilor poate crește riscul de apariție al degradării articulare. Este important să urmezi cu atenție instrucțiunile unui antrenor în timpul antrenamentului.

Evitarea pozițiilor vicioase

În activitățile cotidiene poți suprasolicita articulațiile principale prin adoptarea unor poziții vicioase. Cel mai frecvent incriminate sunt ortostatismul prelungit (menținerea corpului în poziție verticală) și poziționarea în șezut pentru o perioadă lungă de timp.

Pentru a menține sănătatea structurilor articulare, se recomandă:

  • menținerea unei poziții corecte în ortostatism, cu greutatea distribuită în mod egal pe ambele picioare și genunchii puțin îndoiți;
  • evitarea pozițiilor inadecvate în timpul somnului;
  • menținerea unei posturi corecte la birou;
  • respectarea tehnicii corecte de ridicare a obiectelor grele de la sol, prin îndoirea genunchilor.

Sistemul articular este un element important care asigură mobilitatea organismului. De-a lungul vieții cotidiene, o serie de factori nocivi acționează asupra lui determinând degradarea progresivă a structurilor articulare. Este recomandat să adopți obiceiuri sănătoase pentru a-ți menține mobilitatea pe termen lung.
Sursa foto: Shutterstock

Cele mai citite articole

Articolul Anterior

Ai găsit un animal abandonat? Iată ce să ai în vedere

Articolul Urmator

Cum să alegi botinele ideale pentru o ținută elegantă?

Cele mai populare